Verstandskies trekken Amstelveen

Wanneer wordt een tand of kies getrokken?Het is soms nodig om een tand of kies te verwijderen. Bijvoorbeeld wanneer de tand of kies ernstig aangetast of beschadigd is door problemen aan het tandvlees en tandbederf.

Maar ook als een tand door een (onge)val of te grote vulling onherstelbaar is afgebroken is verwijderen nodig. Als het bestaande gebit te weinig ruimte heeft, kan het verwijderen van een tand of kies nodig zijn. Dit gaat vaak samen met een beugelbehandeling. Verstandskiezen die deels onder het tandvlees zitten, ontsteken of scheef groeien worden ook verwijderd.

De tandarts beoordeelt tijdens een (halfjaarlijkse) controle, soms met behulp van röntgenfoto’s, of er tanden of kiezen getrokken moeten worden. Afhankelijk van hoe de wortels lopen en de conditie van de tand of kies beslist de tandarts of hij het verwijderen zelf doet. Als de tand of (verstands)kies lastig te verwijderen is, verwijst de tandarts intern door naar onze implantoloog voor een chirurgische verwijdering.

De ontstane lege ruimte kan de tandarts met een brug, kroon of implantaat opvullen. Zo krijg u weer een mooi en vol gebit!

Uitleg behandeling

Vooraf aan de behandeling geeft de tandarts een verdoving. Zodra deze is ingewerkt, maakt de tandarts de tand of kies los via een draaiende of wrikkende beweging. Meestal gaat de tand of kies er in zijn geheel uit. Soms haalt de tandarts de kies er in delen uit door deze te splitsen. De wond blijft in principe open tenzij de tandarts het nodig vindt om deze te hechten

Het trekken van een tand of kies kan een vervelend gevoel geven. Echter, het verwijderen, de ‘extractie’, verloopt dankzij de verdoving meestal pijnloos. Na de behandeling kan de wond iets gaan zwellen en onprettig aanvoelen. Dit duurt ongeveer twee à drie dagen. Pijnstillers zoals paracetamol of ibuprofen werken het beste tegen eventuele pijn. Het kan prettig zijn om nog voor het uitwerken van de verdoving een pijnstiller tegen mogelijke pijn in te nemen.

Nazorg

Je krijgt na de behandeling van ons een formulier mee. Op dit formulier staan de aandachtspunten en leefregels voor de nazorg beschreven. Volg deze punten en regels altijd op! Neem bij bloedingen die niet stoppen, zwellingen, koorts, hevige of aanhoudende pijn altijd contact op met de Keizer Karelpark Tandartsen.

Kosten

Vergoedingen voor het verwijderen van een tand of (verstands)kies vallen onder een aanvullende tandartsverzekering. Keizer Karelpark Tandartsen maken voor de behandeling eerst een begroting op van de te verwachten kosten. Raadpleeg je verzekering voor (de hoogte van) een vergoeding.