Wortelkanaalbehandeling Amstelveen

Door bederf of een lekkende vulling kan het zachte weefsel in een tand of kies gaan ontsteken. Bij een wortelkanaalbehandeling, ook vaak zenuwbehandeling genoemd (tevens bekend als endodontologie) wordt de ontsteking verwijderd, zodat u geen pijn meer heeft.

Wat is een wortelkanaalontsteking

Uw wortels zorgen ervoor dat uw tanden in de kaak blijven zitten. De wortels ziet u niet. Die zitten onder het tandvlees in de kaak verankerd. Elke tand bevat één of meer wortelkanalen. Deze wortelkanalen zijn gevuld met zacht weefsel, bestaande uit zenuwen en bloedvaatjes, ook wel pulpa genoemd. De tandpulpa kan ontstoken raken door een gaatje, een lekkende vulling of door een val. Wanneer er een ontsteking in de pulpa zit, geneest dit niet meer. Gaat u niet naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling, dan wordt de pijn erger en trekt de ontsteking door naar het kaakbot. De wortelkanalen staan namelijk via de wortelpunten in verbinding met het kaakbot.

Amstelveen wortelkanaalbehandeling
wortelkanaalbehandeling amstelveen

Signalen

Vaak heeft u last van klachten wanneer uw tandpulpa ontstoken is. Eerst krijgt u aanhoudende pijn bij het nuttigen van koude en warme voedingsmiddelen. Vervolgens krijgt u spontane pijn in uw tand of kies, waardoor u ’s nachts wakker kan worden. Ook kauwen of bijten doet pijn. Uw tandvlees zwelt op en wordt rood. De pijn gaat ten slotte uitstralen naar de kaken, het oor of naar andere tanden en kiezen. Soms wordt een ontsteking pas ontdekt na het maken van een röntgenfoto of na klinische testen.

Behandeling

Om vast de stellen of er sprake is van een ontstoken wortelkanaal, zal u eerst met de tandarts een consult hebben. Zo worden één of meerdere röntgenfoto’s maken om uw klacht zo goed mogelijk te kunnen diagnosticeren.

Voorafgaand aan de wortelkanaalbehandeling krijgt u een plaatselijke verdoving. Deze verdoving zal ongeveer pas na 3 tot 4 uur uitwerken.

Om bij het wortelkanaal te komen, boren we van bovenaf in de tand. Vervolgens verwijdert de tandarts het ontstoken weefsel. Daarna reinigt hij het kanaal met behulp van kleine vijltjes en spoelt hij met een desinfecterende vloeistof. Deze stap vraagt veel zorgvuldigheid: er mogen absoluut geen ontstoken resten achterblijven. Daarna worden de kanalen weer gevuld en de tand of kies wordt weer dichtgemaakt met een vulling.

Als de kies erg is verzwakt, kan deze soms niet meer gevuld worden en is een kroon nodig. Als een tand of kies een wortelkanaalbehandeling heeft gehad, kan deze nog lange tijd mee. De behandeling is vrijwel pijnloos doordat u verdoofd wordt. Mogelijk ervaart u na de behandeling napijn, wij raden u dan om een paracetamol of ibuprofen in te nemen.

Herbehandeling

In bijzondere gevallen wanneer de ontsteking na een wortelkanaalbehandeling niet geheel geneest of wanneer u opnieuw klachten ervaart, kan een herbehandeling nodig zijn. Tijdens de nieuwe behandeling worden de wortelkanalen opnieuw gereinigd en gevuld. De tandarts of endodontoloog maakt tijdens de herbehandeling een röntgenfoto om het verloop van de behandeling te controleren. Hierbij maken we gebruik van endodontische microscoop.

Kosten van een wortelkanaalbehandeling

De prijzen voor tandheelkundige zorg worden bepaald door de Nederlandse Zorg Autoriteit. Hoeveel uw behandeling kost is afhankelijk van het aantal kanalen. Uw tandarts stelt dan ook voorafgaand een persoonlijke begroting op.

Vergoeding van de kosten

Wanneer u jonger dan 18 jaar bent, wordt de wortelkanaalbehandeling volledig vergoed door de basisverzekering van uw zorgverzekeraar. Bent u 18 jaar of ouder, dan wordt een wortelkanaalbehandeling niet vergoed vanuit de basisverzekering. Uw zorgverzekeraar vergoedt de behandeling vaak wel vanuit een aanvullende zorgverzekering.

Afspraak maken voor een wortelkanaalbehandeling Amstelveen

Wanneer u een ontstoken wortelkanaal heeft, neemt u contact met ons op voor het maken van een afspraak.