Parodontitis

De definitie van parodontitis is een aanzienlijke vorm van tandvleesontsteking die zelfs hartafwijkingen of herseninfarct tot gevolg kan hebben.

Een slecht onderhouden gebit is in bijna alle gevallen de veroorzaker van parodontitis. Dit komt doordat er bij een slecht onderhouden gebit ontstekingen in het tandvlees ontstaan, ook wel gingivitis genoemd. Wanneer gingivitis niet wordt behandeld kan deze ontsteking groeien en uiteindelijk uitmonden in parodontitis. Waar gingivitis vooral vervelend is en kan zorgen voor een slechte adem en een vreemde smaak in de mond, zijn de gevolgen van parodontitis extremer.

Bij serieuze vormen van parodontitis kunnen delen van uw gebit los en verloren raken. Dit komt doordat deze infectie kraakbeen en bot aantast met het verlies van tanden en kiezen tot gevolg. Daarnaast kan de infectie zich daarna vrij gemakkelijk verspreiden door de bloedbaan en andere delen van het lichaam aantasten.

mondhygieniste Amstelveen

Van tandvleesontsteking naar parodontitis

Gingivitis of ook wel ontstoken tandvlees ontstaat doordat er rond de tanden (zeer) veel tandplak of tandsteen zit. Tandplak is niets meer dan een combinatie van achtergebleven opgehoopte etensresten die op ten duur allerlei bacteriën gaan bevatten. Deze bacteriën tasten langzaam uw tandvlees aan waardoor het gaat opzwellen en bij aanraking (zoals tandenpoetsen) gaat bloeden. In één van de eerste stadia zult u merken dat het tandvlees zich terugtrekt. Een zeer logische gedachte wanneer u zich bedenkt dat het tandvlees constant in aanraking komt met bacteriën. Wanneer u de mondhygiëne niet verbetert kan het tandvlees losraken van de kiezen en onderstaan er dus ruimtes tussen het tandvlees en de tand basis. Tandplak onder het tandvlees verhoogt de kans op infecties enorm.

De symptomen en kenmerken van parodontitis

Het herkennen van parodontitis is in principe best eenvoudig, zeker wanneer parodontitis in een zeer vergevorderd stadium is. Parodontitis ontwikkelt zich normaal langzaam, hierdoor duurt het vaak lang voordat u de gevolgen van parodontitis merkt. Indicaties komen langzaam aan de oppervlakte, voorbeelden zijn:

• teruggetrokken en rood tandvlees;
  • slap tandvlees;
  • gezwollen tandvlees;
  • bloedend tandvlees.

Afgezien van het bloedend tandvlees dat veroorzaakt wordt door eten of het tanden poetsen kan pijn uitblijven. Dit is dan ook de voornaamste reden dat mensen geen actie ondernemen. Wat voor mensen wel herkenbaar is dat zij continu een onfrisse smaakt in hun mond hebben en tegelijk een slecht adem.

Ondervindt u wel pijn? Dan is de parodontitis mogelijk in een vergevorderd stadium.  Het kan zijn dat het kaakbot aanzienlijk is aangetast en de wortels van de kiezen en tanden bloot liggen. In dit stadium ondervindt u hinder en pijn bij tanden poetsen, eten en/of drinken.

Laat parodontitis op tijd laten behandelen

Wanneer u denkt dat u parodontitis heeft of weet dat u het heeft, is het zaak dat u deze aandoening snel laat behandelen. Parodontitis is een vorm van infectie en kan via de bloedbaan ook andere delen van uw lichaam aantasten. Uit diverse onderzoeken blijkt dat er een zeer aannemelijk verband bestaat tussen het ontstaan van hartaandoeningen, herseninfarcten en parodontitis. Uiteraard hoeft het nooit zo ver te komen. Hierbij is een correcte en snelle behandeling van belang. De tandartsen van Keizer Karelpark staan klaar om parodontitis in een vroeg stadium te behandelen. Snel handelen wanneer u denkt dat u parodontitis heeft voorkomt ook het verlies van tanden en kiezen. Maak daarom tijdig een afspraak met uw tandarts wanneer de symptomen beschreven in deze blog zich voordoen. Een uitgebreide gebitsreiniging verbetert de mondhygiëne aanzienlijk en zal uiteindelijk de gevaren en symptomen van parodontitis verminderen.

Parodontitis voorkomen

Een gezond gebit ontwikkelt natuurlijk geen parodontitis. Parodontitis kan voorkomen worden door alledaags gebitsonderhoud, zoals tanden poetsen en tandenstokeren of flossen. Heeft u snel last van gevoelige tanden of regelmatig last van gaatjes, dan raden wij aan om twee of meer keer keer per jaar een afspraak te maken bij de mondhygiënist afhankelijk van uw persoonlijke situatie. De mondhygiënist kan ervoor zorgen dat plakresten en tandsteen waar u met een reguliere tandenborstel niet bijkomt, ook verwijderd worden. Zeker bij gevoelige tanden bevelen de tandartsen van Keizer Karelpark een elektrische tandenborstel aan en een periodieke afspraak bij uw mondhygiënist.

Meer informatie Parodontitis

Wilt u meer weten over parodontitis, neem dan contact op met Keizer Karelpark Tandartsen. Onze tandartsen en mondhygiënisten staan u graag te woord om u van informatie te voorzien.