Spoed tandarts, kosten en vergoeding

Een uitgevallen tand of kies, hevige pijn of een fikse ontsteking. Allemaal redenen om de spoed tandarts in Amstelveen te bezoeken. Vaak kun je in de avonduren of het weekend terecht. Wanneer dit niet bij de eigen tandarts kan, dan hoor je welke tandarts op dat moment dienst heeft. Over de spoed tandarts kosten & vergoeding: ontdek wat je wel en niet zelf moet betalen.

spoed tandarts kosten

Op deze momenten ga je naar de spoed tandarts

Je gaat natuurlijk niet zomaar naar de tandarts, alleen wanneer het ook écht spoed is. De vraag is wanneer je van spoed spreekt. Dit is in de volgende situaties zeker van toepassing:

• Een tand of kies zit plots erg los
  • Tand of kies is uitgevallen (trauma)
  • Stukje van de tand of kies afgebroken
  • Hevige pijn door een ontsteking

Sommige dingen kun je als spoed zien maar kunnen best tot de volgende dag of na het weekend wachten:

• Tandvleesontsteking
  • Gaatje in de kies of tand
  • Loslatende kroon of brug
  • Verkleurde tanden
  • Gevoelige tandhalzen

Waar vind ik een spoed tandarts?

Bedenk dat een spoed tandarts op dagen en tijden werkt die hij of zij eigenlijk met familie door zou brengen. Dat is ook de reden waarom je niet altijd een spoed tandarts in de buurt vindt. Samenwerkende tandartsen wisselen elkaar af. Er zijn ook speciale spoed tandartsen die altijd in de avond of het weekend beschikbaar zijn.

Wil je weten of je bij je eigen tandarts terecht kunt? Dan kun je het beste even bellen. Je hoort dan vanzelf wie op dat moment dienst heeft.

Spoed tandarts kosten

Het grootste gedeelte van de tandartsen hanteert tarieven zoals die door de overheid zijn vastgesteld. Het is niet toegestaan om hierboven te zitten. Voor een behandeling bij de spoed tandarts bedragen de kosten tussen de € 50 en € 250. Een en ander is afhankelijk van welke behandeling nodig is.

Vooraf ontvang je meer informatie over de kosten. De meeste patiënten die bij de spoed tandarts terecht komen gaan akkoord met deze kosten, zolang ze maar geholpen zijn. Het staat je natuurlijk vrij om een behandeling te weigeren.

Worden de kosten vergoed?

Soms moet je de kosten direct betalen. Geen nood, achteraf kun je deze kosten bij de zorgverzekeraar declareren. Dit doe je door het indienen van de nota. Bij de meeste zorgverzekeraars kan dit gewoon online.

Worden de kosten vergoed door de zorgverzekeraar? In veel gevallen wel. Deze kosten vallen namelijk onder je tandartsverzekering. Hoeveel je vergoed krijgt hangt weer van het type verzekering af. Vanuit de basisverzekering krijg je geen tandartskosten vergoed. Spoedeisende zorg zoals een spoed tandarts wordt ook niet vanuit de basisverzekering vergoed.

Geen spoed tandarts, wel snel een afspraak

Heb je snel een tandartsbehandeling nodig? Misschien kun je dit dat de volgende dag of na het weekend uitstellen. Wanneer je geen hevige pijnklachten hebt en er is geen kies of tand uitgevallen, afgebroken of losgeraakt dan kun je meestal wel wachten. Een en ander moet je natuurlijk zelf beoordelen. Twijfel je, dan zou je altijd nog kunnen bellen. Je ontvangt dan telefonisch advies.

Heb je snel een behandeling nodig, maak dan een afspraak zodra dit weer mogelijk is. Voor spoedbehandelingen of dringende zaken kun je vaak eerder terecht. Een en ander in overleg, we proberen altijd te bepalen hoe ernstig het is.

Voor een behandeling tijdens de reguliere openingstijden hoef je niets extra’s te doen. Je komt gewoon naar de tandartspraktijk in Amstelveen. De kosten voor de behandeling worden gedeclareerd of vergoed zoals je dit gewend bent.