Verstandskies trekken

Bij Keizer Karelpark Tandartsen in Amstelveen begrijpen we dat het trekken van een verstandskies een schrikbeeld kan oproepen bij mensen. Maar soms is het trekken van een of meerdere verstandskiezen noodzakelijk en beter om de gezondheid of de esthetiek van het gebit te verbeteren. Onze Tandartsen stellen alles in het werk om een tand of verstandskies professioneel en veilig te verwijderen, met uiteindelijk een fraaier en beter gebit tot gevolg.

Verstandskies trekken

Soms is het noodzakelijk een tand of verstandskies te verwijderen, ofwel te trekken. Wanneer verwijdert Keizer Karelpark Tandartsen een tand, kies of verstandskies? Bijvoorbeeld indien een tand of kies zeer ernstig is aangetast door tandbederf of beschadigd is geraakt door parodontitis (een ernstige tandvleesaandoening). Maar natuurlijk kan een tand of kies ook als gevolg van een ongeval of ongeluk beschadigd zijn geraakt en bijvoorbeeld grotendeels zijn afgebroken. Ook dan is trekken vaak noodzakelijk omdat vullen geen optie meer is.

Als het bestaande gebit te weinig ruimte heeft en tanden en/of kiezen elkaar verdringen, kan het eveneens zeer raadzaam zijn een tand of verstandskies te verwijderen. Dat gaat geregeld samen met een beugelbehandeling om uiteindelijk tot een mooi en stralend gebit te komen.

Ook verstandskiezen die deels onder het tandvlees zitten, ontstoken zijn geraakt of scheef zijn gegroeid kunnen professioneel worden verwijderd. Na het trekken van een tand, kies of verstandskies kan de ontstane lege ruimte met een mooie brugkroon of implantaat worden opgevuld: zo krijg je weer een mooi en vol gebit!

Waarom een tand of verstandskies laten trekken bij Keizer Karelpark Tandartsen?

• Vakkundig herstel van scheefstaand, aangetast of beschadigd gebit
  • Vakbekwame en zo pijnloos mogelijk behandeling
  • Betere aansluiting tanden en kiezen, gezond gebit
  • Professionele voorzorg en nazorg
verstandskies trekken

Ons behandelteam

Lisa Castricum

Klinische tandtechnicus

Uitleg behandeling

Onze tandartsen beoordelen eerst of het al dan niet noodzakelijk is om een tand of verstandskies te trekken met een controle c.q. inspectiebehandeling van de mond. Deze controle voeren sowieso uit bij de reguliere halfjaarlijkse controles, soms met behulp van röntgenfoto’s. Afhankelijk van hoe de wortels lopen en de conditie van de tand (of kies) beslist de tandarts of hij het verwijderen zelf doet. Als de tand of verstandskies lastig te verwijderen is (verstandskiezen kunnen bijvoorbeeld onder het tandvlees liggen) verwijst de tandarts intern door naar een professionele implantoloog voor een chirurgische verwijdering, waar onze tandartspraktijk mee samenwerkt.

Stap 1 Verdoving

Voorafgaand aan de behandeling geeft de tandarts uiteraard een verdoving. Zodra de verdoving is ingewerkt, maakt de tandarts de tand of kies los via een draaiende of wrikkende beweging. Meestal gaat de tand of kies er in zijn geheel uit, maar soms is het noodzakelijk een (grote) kies er in delen uit te halen door deze te splitsen. Het trekken van een tand of kies kan een vervelend gevoel geven, maar het verwijderen zelf, ook wel de extractie genoemd, verloopt dankzij de verdoving overwegend pijnloos.

Kosten tand of verstandskies trekken

Eventuele vergoedingen voor het verwijderen van een tand, kies of verstandskies vallen altijd onder een aanvullende tandartsverzekering. Bij ons wordt uiteraard eerst een begroting gemaakt van de te verwachten kosten voor jouw specifieke behandeling. Het is van belang dat je jouw zorgverzekeraar raadpleegt voor (de hoogte van) een vergoeding die jouw verzekering geeft: dit kan namelijk variëren per zorgverzekeraar en zorgpakket.

verstandskies trekken

Veelgestelde vragen

Doet het trekken van een tand, kies of verstandskies pijn?

Wij gebruikt uiteraard professionele, plaatselijke verdovingen voor het trekken van een tand, kies of verstandskies. Daardoor is het verwijderen (extractie) ervan op zichzelf niet direct pijnlijk, maar veel patiënten ervaren wel een vervelend gevoel, omdat de tand of verstandskies losgewrikt moet worden. Na de behandeling kan pijn optreden, omdat de wond moet herstellen, maar die pijn is goed te onderdrukken met gewone pijnstillers (zoals paracetamol).

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik wil mij aanmelden als patient

Online inschrijven

1185 LD, Amstelveen