Gaatjes in tanden en kiezen herkennen

Pijn wanneer je iets kouds of warms drinkt, witte vlekken op de tanden of ontstoken tandvlees. Gaatjes in tanden en kiezen herkennen is niet altijd makkelijk. Toch krijgt bijna iedereen er ooit mee te maken. Gelukkig zijn er een aantal methoden waaraan je gaatjes in het gebit herkent.

gaatjes in tanden

Het ontstaan van gaatjes (cariës)

Gaatjes in tanden en kiezen noem je ook wel cariës.  Het is schrikbarend hoe vaak dit al bij baby’s en peuters voorkomt. Hoe ontstaan gaatjes in het gebit? Dit is allemaal de schuld van tandplak, een kleverig laagje waar bacteriën inzitten.

Deze bacteriën zetten koolhydraten om in een zuur, dit tast het tandglazuur aan. Dit is het begin van gaatjes.

Gaatjes in tanden en kiezen herkennen

Hoe kun je gaatjes in tanden en kiezen herkennen? Hoe eerder je dit ontdekt hoe beter. In een vroeg stadium is cariës namelijk nog omkeerbaar.

Heb je regelmatig veel tandplak dan vormt dit een risico voor het ontstaan van gaatjes. Tandplak is een kleverig witgeel laagje op de tanden, vooral op de randen bij het tandvlees. Beginnende gaatjes kenmerken zich door verkleuring van tanden of kiezen. Vaak ontstaat er een witte vlek. Op dit punt kun je beginnende gaatjes zelf herstellen. Dit doe je door goed te poetsen met fluoride houdende tandpasta.

Een tweede symptoom is pijn bij het eten van koude of warme dingen maar ook wanneer je zure of zoute dingen eet of drinkt.

gaatjes in tanden

Een slechte adem en vieze smaak in de mond

Wanneer cariës verder vordert dan ontstaat er een slechte adem. Dit is niet altijd zelf merkbaar, anderen ruiken dit wel. Verder kun je last hebben van een vieze smaak in de mond zonder dat duidelijk is waar dit vandaan komt.

Vertelt iemand anders je dat je een slechte adem hebt, zie je witte vlekken op de tanden en heb je pijn bij het eten of drinken van koude, warme, zure of zoute dingen? In dit stadium is het belangrijk om naar de tandarts te gaan. Deze bekijkt of er echt sprake is van gaatjes of dat er toch iets anders aan de hand is.

Het vullen van gaatjes

Beginnende gaatjes pak je zelf aan door goed te poetsen. De tandarts kan ook fluoride op de tanden en kiezen aanbrengen. Grotere gaatjes moeten echt gevuld worden. Dit voorkomt verder bederf van het gebit. Bovendien ben je na het vullen van het gaatje snel weer van de pijn af.

Vooraf wordt besproken welk vulmateriaal het beste is. De keuze ligt bij composiet (witte vulling) of amalgaam (zilvergrijze vulling). Veel mensen kiezen voor een verdoving, deze moet een aantal minuten inwerken. De tandarts boort het aangetaste gedeelte weg en maakt de tand of kies schoon en droog. Hierna begint het vullen.

Na de behandeling kan er nog wat napijn aanwezig zijn. Dit is goed op te vangen met een pijnstiller zoals paracetamol of ibuprofen.

gaatjes in tanden

Wanneer je niets tegen gaatjes doet

Gaatjes in tanden en kiezen herkennen is één ding, er iets tegen doen kan voor sommigen een flinke drempel zijn. Wat gebeurt er wanneer je gaatjes niet laat vullen en het op zijn beloop laat? Bacteriën en zuren lossen het tandglazuur uiteindelijk op. Hierdoor is de kans groot dat de pulpa (het levend weefsel) van de tand of kies geïnfecteerd raakt.

Het pus tast de bloedvaten en zenuwen in de tand aan. Je hebt hevige pijn dat alleen op te lossen is met een wortelkanaalbehandeling. Zonder wortelkanaalbehandeling vormt zich een abces. Dit is zeer pijnlijk waarbij ook aangrenzende tanden en kiezen geïnfecteerd worden.

De mondhygiënist controleert je mond op mondproblemen. Het is goed om regelmatig een mondhygiënist te bezoeken, tenslotte is voorkomen beter is dan genezen.

Laat het niet zover komen! Neem bij vermoeden op gaatjes direct contact op met Keizer Karelpark tandartsen.