Verschil tussen tandarts en mondhygiënist

Twee keer per jaar naar de tandarts in Amstelveen en ook nog eens naar de mondhygiënist. Is dat niet dubbelop? Nee, er is namelijk een duidelijk verschil tussen de tandarts en de mondhygiënist. Sommige behandelingen lijken op elkaar maar op de eindstreep heb je beide zorgprofessionals nodig.

Verschil tussen tandarts en mondhygiënist

Regelmatig naar de tandarts

Het advies is om twee keer per jaar naar de tandarts te gaan. Sommige mensen gaan eenmaal per jaar, dit is alleen aan te raden wanneer je gebit in goede gezondheid is. Heb je problemen met de mondhygiëne dan kom je vaak bij de mondhygiënist uit. Er geldt geen advies voor het aantal bezoeken aan de mondhygiënist. Wanneer je hier eenmaal onder behandeling bent dan kom je 2-4 keer per jaar terug.

Dit is het verschil tussen een tandarts en mondhygiënist

De vraag is wanneer je naar de tandarts of de mondhygiënist gaat. Om dit uit te leggen vind je hieronder het verschil tussen deze twee.

Werkzaamheden van de tandarts

Tijdens de periodieke controle kijkt de tandarts naar de gezondheid van je gebit. Hij (of zij) kijkt naar verschillende zaken zoals de aanwezigheid van gaatjes, ontstekingen en in hoeverre tanden en kiezen vaststaan. Soms constanteert de tandarts dat tanden of kiezen scheefgroeien. In dit geval is een doorverwijzing naar de orthodontist nodig.

De tandarts controleert niet alleen maar doet ook aan gebitsrestauratie. Denk hierbij aan een kroon of brug maar ook een kunstgebit. Andere werkzaamheden zijn het vullen van gaatjes en een wortelkanaalbehandeling. De tandarts kan eventueel ook de tanden bleken. Eigenlijk alles om het gebit er weer mooi en gezond uit te laten zien.

Dit doet de mondhygiënist

Bovenstaande werkzaamheden zijn niet voor de mondhygiënist weggelegd. Deze richt zich niet op het restaureren van het gebit maar op de gezondheid van het tandvlees. Dit lijkt een beetje vreemd want het tandvlees heeft toch weinig met je tanden en kiezen te maken? Fout gedacht, gezond tandvlees is bepalend voor het behoud van tanden en kiezen.

Tandplak blijft makkelijk op de tandvleesrand achter. Hierin zitten bacteriën die na enige tijd tandsteen veroorzaken. Helaas kun je tandsteen niet zelf verwijderen. Als gevolg hiervan kruipen bacteriën in het randje tussen tandvlees en element. Het tandvlees kreeg geïrriteerd, wordt rood en zwelt op. Wanneer je hier niets aan doet dan kruipen bacteriën steeds dieper. Uiteindelijk veroorzaken ze een ontsteking en komen tanden en kiezen losser te staan.

Doe je nog steeds niks dan is de volgende stap snel gemaakt: tanden en kiezen vallen uit. De mondhygiënist probeert dit te voorkomen door tandsteen te verwijderen.

Tandarts en mondhygiënist werken samen

Wanneer de tandarts merkt dat er tandsteen aanwezig is kan hij dit weghalen. Het gaat hier echter om een eenvoudige behandeling. Bij veel tandsteen of flinke ontstekingen zal de tandarts doorverwijzen naar de mondhygiënist.

Aan de andere kant kan de mondhygiënist gaatjes, een cyste of een wortelpuntontsteking ontdekken. In dit geval zal de mondhygiënist je naar de tandarts doorverwijzen. De tandarts en mondhygiënist werken samen. Het komt vaker voor dat deze twee in dezelfde praktijk gehuisvest zijn.

Dit vergoedt je zorgverzekering

Wil je voor vergoeding in aanmerking komen dan heb je een aanvullende verzekering oftewel tandartsverzekering nodig. Alleen voor kinderen tot 18 jaar worden dit soort behandelingen vanuit de basisverzekering vergoed.

Vraag bij je zorgverzekering na hoeveel je jaarlijks vergoed krijgt. Zo kun je ook het aantal behandelingen bepalen. Bij de meeste zorgverzekeraars kom je goed uit wanneer je twee keer per jaar naar de tandarts en drie keer per jaar naar de mondhygiënist gaat. Of eenmaal per jaar naar de tandarts en vier keer per jaar naar de mondhygiënist.

Heb je buiten de tandartscontrole een extra behandeling nodig, bijvoorbeeld het vullen van gaatjes of een kroon plaatsen, dan moet je mogelijk zelf bijbetalen.