Hele gebit doet pijn, wat is er aan de hand?

Het hele gebit doet pijn, je voelt het overal. Hierdoor kun je niet eten, praten, lachen en je wordt ook uit je slaap gehouden. Soms gaat het om een probleem dat op één plek zit maar waarvan de pijn naar het hele gebit uitstraalt. Laten we eens kijken wat hier de oorzaak van is.

gebit doet pijn

Een abces

Bij een flinke ontsteking onder het tandvlees kan er een pijnlijk abces ontstaan. Dit is een holte die zich met pus vult. Vaak ontstaat een abces door ophoping van tandplak en tandsteen. Bij een abces heb je last van pijn aan één kant van het gebit maar het kan ook uitstralen naar het hele gebit toe. Verder heb je gezwollen en rood tandvlees en een vieze adem. Soms ontstaat er ook koorts. Een abces geneest niet vanzelf. Hiermee ga je zo snel mogelijk naar de tandarts. In afwachting daarvan kun je wel pijnstillers zoals paracetamol of ibuprofen nemen.

‘s Nachts tandenknarsen

Je hebt het misschien niet in de gaten maar veel mensen knarsen tijdens de slaap met hun tanden. Overdag merk je dit doordat je tandpijn hebt, vaak voel je dit overal. Ook voelt de kaak stijf aan en heb je last van hoofdpijn. Langdurig tandenknarsen kan tot beschadiging van tanden en kiezen leiden. Een speciaal bitje beschermt de tanden ‘s nachts. Dit bitje maken we op maat.

hele gebit doet pijn

Blootliggende tandhalzen

Het hele gebit doet pijn wanneer je iets warms of kouds eet? Grote kans dat de tandhalzen blootliggen. Hierdoor zijn de zenuwen extra gevoelig, en dat voel je. Je merkt het niet alleen wanneer je iets warms of kouds eet maar ook bij zoete en zure voedingsmiddelen.

Met speciale tandpasta kun je de blootliggende tandhalzen beschermen. Daarnaast kunnen we een speciaal beschermingsmiddel aanbrengen, waardoor je minder pijnklachten hebt.

Het doorkomen (of juist niet) van verstandskiezen

Een enkele verstandskies kan je hele gebit pijn laten doen, simpelweg omdat de pijn uitstraalt. Wanneer verstandskiezen doorkomen dan kan dit pijnlijk tandvlees opleveren. Maar wanneer verstandskiezen maar half doorkomen dan leidt dit soms tot een ontsteking. Ook dit is pijnlijk, vaak ziet het tandvlees er op deze plek rood en gezwollen uit. De kloppende pijn is dagelijks voelbaar.
Een half doorgekomen verstandskies moet verwijderd worden. Hierbij kijken we natuurlijk eerst of de verstandskies niet nog verder doorkomt, want dit is nog altijd mogelijk.

Een wortelpuntontsteking

Bij een niet tijdig behandeld gaatje in tand of kies kan er een wortelpuntontsteking ontstaan. Hierbij zitten de bacteriën heel diep in de wortel van de kies of tand. Dit veroorzaakt een kloppende en uitstralende pijn die je niet kunt missen. De pijn neemt toe bij warmte en kou.
Ook een wortelpuntontsteking gaat niet vanzelf weg. Wanneer je hier niets aan doet dan kan de tand of kies uiteindelijk verloren gaan. Gelukkig kunnen we een wortelpuntontsteking goed behandelen. Dit doen we onder lokale verdoving.

Afgestorven tandzenuw

Soms heb je last van een wortelpuntontsteking maar verdwijnt de pijn na een tijdje. De tandzenuw is dan afgestorven en geeft hierdoor geen pijnsignaal meer af. In veel gevallen zal de pijn na enkele weken toch weer terugkeren. De pijn zit dan dieper in de kaak en straalt niet uit. Hierdoor kun je de pijnlijke tand of kies goed aanwijzen.
Bij een afgestorven zenuw bekijken we wat de beste behandeling is. Blijf hier niet meer rondlopen.

Hele gebit doet pijn? Neem contact op

Wanneer het hele gebit pijn doet is het niet de bedoeling dat je hier dagenlang tot misschien wel wekenlang mee rond blijft lopen. De kwaliteit van tand of kies zal steeds verder achteruitgaan. Maar dat is niet het enige, andere tanden of kiezen kunnen ook geïnfecteerd raken. Voordat je het weet raak je één of meerdere tanden/kiezen kwijt. Neem daarom bij pijn zo snel mogelijk contact op.