Pijn aan de gebitsprothese

Wondjes onder het kunstgebit, last van drukplekken of aften: zomaar wat oorzaken van pijn aan de gebitsprothese. Vaak heeft dit met een niet goed passend kunstgebit te maken. Maar ook een slechte mondhygiëne kan hier de oorzaak van zijn.

pijn aan gebitprothese

De mond moet wennen aan een prothese

Eigen tanden en kiezen voelen anders aan dan een gebitsprothese. Na het trekken van tanden en kiezen kan er enige tijd last zijn van napijn. Dit is volkomen normaal en verdwijnt na enkele dagen. Pijnstilling helpt bij het verlichten van pijnklachten.

De eerste keer een kunstgebit in: het voelt heel onwennig aan. De mond heeft wel wat tijd nodig om aan de gebitsprothese te wennen. Vaak ontstaat er een drukkend gevoel op het tandvlees of reageert het tandvlees overgevoelig. Ook kun je last hebben van een scherp randje waardoor je pijn voelt.

Geef de mond de tijd om aan de prothese te wennen. Neem eventueel paracetamol of ibuprofen in. Helpt dit onvoldoende, overleg dan met de tandarts.

Kauwen met een kunstgebit is pijnlijk

Vooral in het begin is kauwen met een kunstgebit nog pijnlijk. Kies in het begin liever voor zacht voedsel zoals yoghurt, vla, pap en soep. Bouw dit langzaam op, je zult merken dat het na enkele dagen al een stuk beter gaat.

Komt het kunstgebit tijdens het kauwen los te zitten? Dan is de pasvorm niet goed: neem contact met ons op. Blijf hier zeker niet te lang mee rondlopen.

verzorging tanden met beugel

Een knellend gebitsprothese

Helaas past het kunstgebit niet altijd in één keer goed. Soms is het nodig om een knellend of snijdend kunstgebit bij te slijpen. Dit is vooral het geval wanneer je last krijgt van drukplekken op het tandvlees. Het kunstgebit zit dan te strak of er is sprake van een uitstekend randje. Dit veroorzaakt pijn aan de gebitsprothese.

We slijpen het kunstgebit bij waardoor het beter zit. De pijnklachten zullen hiermee snel afnemen.

Een loszittende gebitsprothese

Bij het trekken van kiezen en tanden heeft het kaakbot minder functie. Hierdoor gaat het slinken, iets dat soms ook van buitenaf zichtbaar is. Door het slinken van de kaken komt het kunstgebit vaak losser te zetten. Er komt dan meer ruimte tussen het kunstgebit en het tandvlees.

Het gevolg hiervan is een slissende spraak, waardoor je voor anderen minder goed verstaanbaar bent. Doordat het kunstgebit losser zit kunnen er makkelijker voedselresten onder de gebitsprothese terechtkomen. Scherpe voedselresten veroorzaken pijn aan de gebitsprothese.

Kleefpasta of kleefpoeder kan helpen om het kunstgebit weer vaster te maken. Helaas is dit geen blijvende oplossing. Wanneer de kaken nog verder slinken dan kan het kunstgebit zelfs uit de mond vallen.

Keizer Karelpark Tandartsen maakt de gebitsprothese weer passend. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een bijzondere techniek waardoor het kunstgebit weer goed past. Schaamte en pijnklachten verdwijnen hiermee snel naar de achtergrond.

Schuur of vijl niet zelf aan het kunstgebit!

Bij pijn aan de gebitsprothese is het heel verleidelijk om zelf scherpe randjes weg te vijlen of te schuren. Het is echter niet aan te raden om dit zelf te doen. De kans is groot dat je teveel wegvijlt of dat er een verkeerde vorm ontstaat. Hierdoor past het kunstgebit nog slechter dan voorheen.

Pijn aan de gebitsprothese? Bekijk eerst de oorzaak. Wanneer scherpe voedselresten in het tandvlees prikken dan kunnen er pijnlijke plekken ontstaan. Dit hoeft niet direct door het kunstgebit veroorzaakt te zijn. Een slechte mondhygiëne is ook een veroorzaker van pijn: zorg voor een optimale mondverzorging, ook met betrekking tot het kunstgebit.

Neem bij aanhoudende klachten contact op met Keizer Karelpark Tandartsen. We bespreken de klachten en bekijken de oorzaak van pijn aan de gebitsprothese. Eventueel vijlen we het kunstgebit bij of maken dit weer passend. Uiteraard geven we ook advies over een goede mondhygiëne en verzorging van het kunstgebit.

implantoloognvoiknmtbigregisterbigregister